klik-klik

7 February 2013

baru tahu..


dari fesbuk Fedtri yahya :
Pernah diberitahu: air yang telah dididihkan, bila sudah sejuk, jangan didihkan kembali. Boleh sebabkan kanser..
 melalui Fb tu ramai jgak yg xth dan mintak bukti atau evidence kenapa..nens pon xth sebenarnyer..sbb mmg slalu buat didih 2 kali..
 
pastu ada seorg rakan Fb lain yg komen ni..
 
  Dalam air terdapat berbagai jenis garam galian dan banyak lagi unsur-unsur lain seprti Plumbum. Apabila air di tapis, banyak bendasing yang dapat ditapis keluar. Namun masih ada juga yang tak dapat ditapis. Jadi bendasing ini akan turut diminum oleh kita.
Dengan mendidihkan air,berbagai jenis mikro organisma akan mati. Ia merupakan cara yang biasa untuk kita mempastikan air yang kita minum itu selamat diminum.
Tetapi air yang dimasak berkali-kali akan menyebabkan kelikatan air itu bertambah kerana air akan menjadi wap dan hilang di udara. Sebaliknya unsur-unsur bendasing yang berbahaya untuk kesihatan yang terdapat dalam air masih sama banyak.
Semakin banyak bendasing dalam air akan menjadi semakin tinggi risikonya air itu diminum. Jadi elakkan lah dari masak air minuman yang sama berkali-kali:)
 
info terbaru lah bg nens ni..jadi sama2 prihatin ttg air yg minuman kita..;) 
 
 

17 comments:

NM02 said...

yup... kawe tahu doh

eT said...

huhu..selalunya me masak air lain sbb boleh simpan air dh masak tu..kdg2 jek masak blk kalo malas salin air tu..:p

nalsweet said...

ehyeke?tq for sharing dik! ;)

Sharifah Nadzarah said...

LAAAA....ye keee..baru tau...rajin gak wat camtu..konon2 sygkan air..
tq dik 4 sharing...

Nafira usof said...

ade gak dengar pasal x leh masak air berulang kali.. tapi x ingat alasan yang di berikan..:)

kat umah jarang masak air berulang kali.. masak jer trus masuk lam bekas..:)

aQu Mad said...

terima kasih atas infonya ,, hehe baru tahu..

ct rahani said...

so far x penah kot masak air berkali2.. tq for the info dik.. baru tau nih.. :)

MrS. F!zA said...

kita sllu gak didihkan dua kali..gara2 nk cpt mnum air panas malas nk tadah lain kt pili..heee

Rin Maira said...

oooooooooo....br tauuu...hehe tengkiu ye

maszmadi said...

owh ye ke, baru tau jugak nieh.. thanx share

nur anis said...

tu la..pernah jugak dengar..

nur anis said...

tu la..pernah jugak dengar..

mamalieyna said...

oooh baru tau jugak, jrg buat tp penah buat..lepas ni takkan buat.. ^_^

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Lily pun baru tau ni..selalu jugak buat...Thanx for sharing nens..

LYAfrina said...

tq for sharing nens,,, bru tahu gak ni

lizz said...

oo yer ker tq nens bagitau...selalu gak panaskan balik air sebab malas nak masak...

fieda said...

biasanya air yg dh sejuk kita wat simpan air masak kan..

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...