klik-klik

2 April 2013

BAHAGIAN DALAM MUZIUM SULTAN ABU BAKAR, PEKAN PAHANG

sambung lagik, kt dlm muziumnya plak x dibenarkan kamera yg ade flash tggi..kamera compact xbleh, dslr lg x bleh,cuma kamera henpon saja dibenarkan, sbbnyer takut merosakkan struktur fabrik atau warna asal brg2 tersebut, jd gambarnye antik skit la..sesuai la dgn muzium kan..hehe

alat muzik yg slalu dimainkan bila adat istiadat istana


ni plak baju bg tarian dlm istana


negeri pahang, asal kelahiran suami ku..muzium terengganu pon masa kecik je dtg..nnt nk jelajah muzium ganu plak..baru adil..


gambar kontrobesi kt FB..ekeke, masing2 igt gambar helang hidup..hehe, sume telah diawet dh..


ni hiasan2 yg ada di istana dulu kala..skang apa lah agaknya hiasannya kan..


ni brg istana dulu..sume dlm keadaan elok dan gah lagik, bestkan jd keturunan darah diraja..huhu


 
koleksi lembing dan gambar Tengku mahkota Pahang, Tengku Abdullah dan Tunku Azizah

ni plak gambar sul.pahang masa kecik, Sul. Ahmad shah, ngn ayah die Sultan Abu Bakar dan mak die Sultanah zanariah .....hensem x Sultan Pahang masa zaman remaja die..hehe..aktif sukan berkuda tu..


ni plak mainan anak-anak raja..POLO..walaweh..kelas2 mainan deorg neh kan..best2!


koleksi pinggan2 antik, yg masih elok & cantik keadaanya


pemain  piring hitam, jika ke muzium ni,anda dibekalkan ngn beg plastik..buat isi selipar & kasut, sbb certain2 tempat masuk xleh pakai kasut..


koleksi duit zaman dahulu..


persalinan isteri sultan dahulu..mewah!


ammar ngn gaya sepesen je!



lukisan yg memaparkan keturunan darah diraja


gambar ni pon kontrobesi gak..antara laki bini la..si suami ckp "tgk ats dunia pon dh dpt payung emas, kalo dpt kt akhirat nnt lg best"..emmmmm...malas nk jawab!

okes sekian..nantikan sambung edisi lain plak..hehe







22 comments:

::NureeN:: said...

ohhh tidakkkk...
payung emas yerrr ;p

LiLy @ MaMaQiStInA said...

nampak cantik gambar2 ni...
klu nens tak bgtau mmg ingatkan burung helang tu hidup....

PinKy MoMMa said...

terpikir jg..takkn diaorg lepaskn burung idup dlm muzium huhu..tp mmg nmpk real ;)

Ratu Hatiku said...

bestnya...xpernah ke sini pun. Yalah, igtkan helang tu hidup rupanya dah di awet ya.. :)

@e_da said...

dulu penah g sini masa bawa rombongan student... lama sgt dah tak g lagi situ nens...

lizz said...

dulu zaman sekolah ader jugak pi sini...rombongan sekolah

wahida said...

kahkah...sempat lagi laki ko menyakat ko ye nok...payung emas gitu...hahaha...

Izan Ishak said...

rasa cam best plak tgk nens masuk muzium. k.izan kan dah berzaman2 tak ke muzium. zaman2 skolah rendah dulu adalah...

yelah2... ingatkan burung helang hidup tadi. kembang gitu cam nak terbang gayanya.

MAMASUE said...

amboi...bukan main lg hint cik abg tu...

Tihara said...

menarik jugak kan muzium diraja... :)

Cho Zila said...

menarik gak muziumni.. kalau dekat dah akak pergini.. akak suka gi muzium tau....

Eliss Mie said...

kaum kerabat hubby ku jugak ni :p

nea lopah said...

salam..akak pun dh pergi ke sini..mmg best. Ada n3 jugak pasal ni nens.

http://nabihahsejutarasa.blogspot.com/2012/12/mengenal-sejarah-di-muzium-sultan-abu.html

Ena said...

kasi ler aura rajin mu itu pada diri ku disini.. kesian kat belog ketandusan kasih sayang puan belognya.. ecehhh!.. ahahah

Nafira usof said...

gambar hot kat FB tuh x menahan tuh.. hahaahha

amboiiii.. dah pandai guna ayat payung emas nampak.. hahahaha

MrS. F!zA said...

yup betullah nmpk klasikkan mmg ssuai gmbr lam muzium..heee

Khai faiz said...

boleh la nanti bwk anak bini ke sana.. mcm menarik jerr...

eT said...

cam best jek kn...xpenah smpai lg tu...huhu

nik ros said...

dalam muzium ni blh ambik gambar. best la. mesti singgah kalau ke sana nnt.menarik

Marya Yusof said...

Alololooo ammar dgn ayahnya dah macam pahlawan silam dah nampaknye...hehehe... Baju persalinan tu cantik kan... mmg betul ke kalau amik gambar guna kamera 'berkuasa tinggi' boleh pudar warna baju? rasa pelik lak..heheeee

Nizam Ijam said...

saya belajar kat pekan.. tp lom pernah pg..hahahaha


saya masuk utusan.. jom tgok :)

Rin Maira said...

tiba2 teringin nk pi muziumlah......

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...