klik-klik

1 April 2013

MUZIUM SULTAN ABU BAKAR PEKAN,PAHANG


Assalamualaikum semua, bulan lepas dh citer ni..br dan nk kongsi..hehe..masa ikut hubby g kerja kt Pekan, Pahang, sempat singgah ke Muzium Sul.Abu bakar ni..banyak sejarah sultan Pahang yg boleh diketahui..sila lah layan gambar muka depan dahulu, ade lg 2 entri untuk Muzium ini..dimana tempat2 yg berlainan..

MUZIUM SULTAN ABU BAKAR PEKAN,PAHANG

ni antara arca2 yg disajikan pada muka depan Istana..kapal terbang kecik yg betul..jgn maree ehh xth apa nama sentifiknya..keh..keh..

kereta kebal betul, nens pon xth kereta ni zaman bila lagik


heli yg comel lote..mcm pepatung pon ade kaki2 die tu..


yg ni paling menarik Arca kuda yg dicantum dari dahan2 kayu kayan..sgt menyerupai kuda sebenar..kagum kejap


besar2 plak tu..sama besar ngn kuda sebenar, ni simbolik kpd padang POLO tempat aktiviti berkuda di Pekan la ni..

sebijik rupa dengan bentuk2 otot yg dicantumkan itu..


layan la acara bergedik kami ini..ngeh..ngeh..


comel kan arca die, rasa nk buat balik letak kt umah 1..hehe


pandai ammar pergi dekat bb kuda, die pon sangat teruja..time ni ting ting panas,tp menten bergedik..hehe


daripada kayu jek..kreatif sgt!..xth plak sapa yg bina,dari dalam negara atau luar negara ni..best jgak ade sekor ni..hehe

macam kt melaka pon ade..tang meriam jela..hehe


ni plak arca rusa..ammar kagum giler bila tgk binatang2 kayu ni..hehe..ibu die pon teruja jgak..hehe


wokey, nntkan n3 seterusnya..part dalam muzium..hehe



12 comments:

Tihara said...

muzium ni akak penah gi sekali je masa tadika..teringin rasa nak pi lagi sekali :)

PinKy MoMMa said...

kreatif pulak tengok arca tu..bukan senang nak buat kan..mcm nampak ala tulang tulang hehe

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Cantiknye tempat ni...
menarik jer tengok arca kuda tu...unik & kreatif..^^

eB said...

canteknyer. sp la yg jretif tuh... eB suker :)

Nafira usof said...

haah laaa..
mcm yang betol jer~
kreatifnye~

nik ros said...

wah..best. nik suka pi tempat mcm ni. seronoknya

my notes said...

mmg menarik arca - arca tuh ... bila jauh berjalan macam - macam benda baru kita leh jumpa ...

azizah :) said...

seronoknya.,.. jijah suka pergi tempat klasik camni..

Aishah Jahirah said...

mmg unik....dulu dah ada ke ye...akak rasa mcm xde je....heheh pandai2 je..

Izan Ishak said...

kak izan yg tgk pun kagum dgn arca2 dari kayu tu. siyes cam kuda n rusa betul... saiznya pun sama dgn yg sebenar.

Eliss Mie said...

seronok jugak dpt masuk muzium kan.

Rin Maira said...

bilalah ai nk sampai pahang eh.....asek lalu sipi2 jer... :)

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...