klik-klik

19 June 2012

3 hari 2 malam

Assalamualaikum sume!

bukan!..bukan! bukan nk g melancong ke jenjalan ke ape..
hehe 3 hari 2 mlm di sini..




minggu lepas selasa sampai khamis hubby check in sini..ade yg xleh agak ke kt mana..mesti tau kan..2 yg nens menyepi mggu lps..ulang alik jaga hubby tersayang..siang jela..mlm balik umah jaga boboiboy ( ammar ) pulak, naseb die memberi kejesama yg baik kt ibu die..hehe....jgn bimbang sume ye..xde pape..cuma darah ade naik..High Blood yg banyak dipengaruhi family history..xpelah..lepas ni hubby ku cyg kene jaga makan ye..3 hari check in..darah lambat turun..ni tips tuk korang yg ade HB ni..kalo masuk spital jgn bergantung semata2 pd ubat spital tau..sambil2 tu sila la makan epal hijau dan makanan yg masam2..br cepat turun..hubby nens mula2 xnk mkn..lps dinasihati oleh jiran2 tetangga sebelah2 katil and also my mum baru ler die makan epal hijau dan benda masam2..tu yg kene check in sampai 3 hari 2 mlm tu..huhu

arini nens nk mintak tips dari kawan2..makanan ape ye sesuai nk turunkan darah seseorg..ade x ubat alternatif yg boleh membantu turunkan Hb smpai ke normal balik..tanpa bantuan ubat spital??
segala perkongsian anda amatlah saya hargai...


psssttt: buat hubby yg kalo baca..jgn marah derr i publish gambar u sini...ekekeke.. 


19 comments:

Mama Gee said...

mama tak tau tips...
cuma mendoakan agar hubby neni sembuh cepat...

Eliss Mie said...

kalau mak kak eliss, dia mengelat sket, tips ni dia amalkan sebelum jumpa doc. dia minum air rebusan tauge :p air tu boleh minum ulang2 tapi letak dalam peti la. so bacaan darah tinggi dia turun setiap kali jumpa doc. takut kena marah kat doc !

::NureeN:: said...

petua ya.. abah nureen masa check in dlu pon lmbt turun sbb dh berumurkan
so bila dh kuaq ari2 mkn tomyam smpi la ni seminggu mau 4 5 hari mak buat tomyam.. pastu kurangkan yg berminyak.. mak sulam tomyam & asam pedas hehehe

Marina said...

semoga hubby nens rajin2 makan epal hijau... :-)

Asfaliza Mohd Yatim said...

semoga cepat sembuh ye

Amie said...

Hai Nens sayang,
kadang2 hb ni berpunca dari macam2 sebab, suami kakak dulu ada hb,(masa bujang) setiap bulan kena jumpa doktor tapi akhirnya normal sampai sekarang. Sebab apa... dulu dia bekerja sebagai jurulatih tarian, selalu tension dan tertekan kerana para penari kurang menunjukkan gaya persembahan yang diinginkan, jadi dia asyik marah2, setelah berhenti sebagai jurulatih, hbnya hilang! Doktor pun terkejut! Mungkin dari cerita nens tentang history keluarga hubby Nens tu menjadi penumbang juga kepada hb dia. Kak Amie pun jaga pemakanan hubby, sebab sejarah familinya memang ada hb & diabetes, kakak memang tidak hidangkan makan nasi pada waktu malam, kami makan nasi sebelum maghrib. (Makan nasi waktu malam dipercayai mudah untuk mendapat diabetes kerana kabohidrat bertukar kepada gula yang tidak digunakan / diaktifkan oleh tubuh, seperti digunakan pada waktu siang untuk bekerja.)
Satu lagi, kurangkan pengambilan makanan berminyak, lebihkan kepada rebus & kukus. Kakak selalu tambah lobak putih dalam pelbagai sup, kerana kata orang lobak putih bagus untuk hb.
Makan epal hijau juga boleh membantu menurunkan hb, di samping itu perlu buat senaman dan yang penting, perasaan kena tenang, kena berlapang dada dan rasa sentiasa tenteram.

Myra Jay said...

Baru tau pasal tip ni jugak..

TQ syer ;)

Moga your hubby kembali sihat dan sembuh..

|| NaFiRaa || said...

aku selalu amalkan.. minum air limau nipis.. kalo takut perut sensitif tambah teh.. jadik lah teh limau.. tapi jgn tambah gula plak.. kalo agak2 x leh minum sgt.. tambah sikittt jek gula.. :)

Afasz said...

moga dia cpt sembuh...amin...

pena rozie said...

semoga cepat sembuh....

m!3yr4h_LolLy said...

menarik nie check in 3 hari 2 malam dekat situ. layanan mesra dapat to.

azizah :) said...

moga hubby akak cepat sembuh yer..pergorbanan menjaga suami tercinta :)

ct rahani said...

patut la menyepi ye dik.. Semoga hubby nens segera sembuh.. X der tips blh dikongsi.. Akak pun x der xperience camnih.. Cuma yg tau kena jg makan dan x leh tensen2..

S..U..D..@..I..S said...

semoga cepat sembuh bykkan sayur dan buah2an.....selain exercise...

LYAfrina said...

pttla lya tgk lama nens x update blog..lya igtkan sbbcelebrate anniversary aritu..

apa2 pon..lps ni kena jaga pmakanan la..xleh tension2..

lya ni pon ada drh tinggi

Aishah Jahirah said...

arwah ayah akak dulu pn kena hb jugak...dia elak makan cili padi, ikan bilis.jgn cepat mrh..alhamdulillah oke.
lain2 tu biasa la kena kurangkan garam,lemak.ada org kata jangan makan daging la.
semoga hubby neni sembuh dan turun la paras hb ke normal.

Diana @ BKKC said...

wahhh NEns..mcm D jugak penggemar ayam penyet. I like!

Lama dah tak singgah belog nens..berwajah baru lah..

Anyway Nens, thanks for your support.. Caiyok!!

fieda said...

semoga suami nens cepat sembuh dn darah turun paras normal..

Izan Ishak said...

izan pun tak tau tips utk turunkan hb tu.. apa pun2 perkongsian dari blogger2 lain harap dpt bantu hubby nens ye... izan doakan suami nens cepat2 sembuh dan kembali sihat spt biasa.

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...