klik-klik

13 January 2012

CERITA TENTANG MENANGIS

Assalamualaikum semua..
arini jumaat last dalam mggu ni anak-anak sekolah ye..
kagum tgk anak-anak kecil skang 4 5 tahun dh bersekolah dan cekal betul hatinye..x menangis pon pergi sekolah..hehe
my niece kakak anis pon okey je pergi sekolah..bagus betol anak-anak skang..makan ape yekk..hehe
n3 semalam ttg biodata diri..tiba2 my sis komen ni:

Raa betol ke kenangan manis??..ahakksss!
terus teringat saya dulu2 macamne..haha
memang betul ye kawan2..masa saya darjah satu kakak saya ler temankan saya masa tu k.ra darjah 3 kot..awal-awal persekolahan bermula..k.ra saya ler kene temankan saya dalam kelas,siap duk sebelah saya lagi..n ade kerusi lagi tuk die asal k.ra lari balik je g kelas die saya akan nangis suh di temankan balik..hehe,teringat lagi kata-kata salah sorang sorang cikgu tu.." nampaknye kakak kene turun darjah 1 balik ler" dalam hati saya berbunga riang sbb kakak saya ade temankan saya..hohoho..sampai camtu skali kan...bila dipikirkan balik susahnye mak n ayah serta adik beradik saya dulu2 jaga saya..huk..huk..huk..

saya pon xth nape..masa saya darjah 1 saya takutkan salah sorang cikgu lelaki tu..saya lupa nama cikgu tu..cikgu tu baik aje..tp saya takut tgk muka die..sampaikan sy bermimpi-mimpi ttg cikgu tu dan perkara-perkara pelik..ade dalam sebulan lebih jugak saya xnak dan takut ke sekolah..tp setiap hari ayah saya akan terus hantar ke sekolah..cuma blom abes waktu pembelajaran cikgu akan hantar saya balik rumah..hahaha

saya ngn air mata memang x dapat dipisahkan..bila dh berlarutan xnak ke sekolah mak n ayah saya jumpe ler orang yang pandai dalam memulihkan semangat ni..orang tu dalam kampong saya ajek..die guru mengaji saya jugak..ayah ler yg bwk saya jumpa pak cik tu..masa tu saya igt lagik,die baca2 dan hembuskan dalam baldi yg berisi air..ye baldi yg buat rendam baju tu..lepas tu saya kene minum air tu dari dalam baldi tersebut..hehehe..dengan kekuasaan Allah esoknye saya pergi ke sekolah dengan bersemangat skali..dan saya galas beg sekolah saya sendirik..masa mula2 ke sekolah saya xnak galas beg sekolah sdirik,dulu ayah saya ler yg tolong bawakkan..hehe...sampai ler ke besar saya g sekolah x nangis lagik..nangis rindu kat family masa kat kolej tu lain plak ye..hehe..
saya sgt berterima kasih ler kepada pakcik tu yang skang masih ade lagik..cuma die sedikit kurang pendengaran...dah tua kan..emmm..dan terima kasih jugak kat ma n ayah sebab sudi melayan kerenah anak manja poyak die ni..hehe..sayang mereka sangat2!

saya punyer menangis tu sume org kampong tahu..haha..bila ikut ma g kenduri kawen,zaman bujang2 dulu ler mest ade makcik tegur2 dah besar anak awak ye..dah yg mane yg suka nangis tu x datang ke?..kiter duk sebelah bengkekkk je..haha..boleh die buat trademark kt i yg comel2 gitu..haha..xpelah nk wat guana betul la tu suka nangis..hehe...

sifat cengeng,poyak dan suka nangis ni skang nampak gayanye jatuh kat budak bolatt..haishh..die punyer sedih tu kalo tgk iklan tv yg sedih atau gaduh2 boleh die nangis dan melalak dan2 tu jek..sensitif mcm ibu die jugakk..huhu..kalo duk umah nenek ammar dan saya tegur amar ni manja ke poyak ke mesti nenek die bidas balik,"macam ibu die larrr"..hehe..kene setepek!..;P
jadi skang kalo nk cakap kt amar camtu,mest saya beringat takut kene lagik..hehe..hope ammar x nangis pergi sekolah ye..anak ibu ni bukan takut kt orang kan kan?..

okes sekian saja n3 nangis2..adik-adik,anak-anak jangan ikut perangai aunty yg comel2 manja ni tau..terus bersemangat pergi sekolah ye!..hehehe..

p/s: ade kaitan x kalo lahir bulan December tu jadik anak manja..haha,yela al-maklum ler musim bah..haha

22 comments:

suhaila subella said...

selama sy kawan dgn awk...ni bru sy tau citer ni...hahaha...kita same la...sy tkut nk p skolah sbb ade dak laki ni suka cubit2 sy...huhu...chubby kot dlu...haha...smpai mak ayh sy dtg skolah la..jmpe dgn cikgu...n cikgu suh dak laki 2 mnta maaf dgn sy...pas pd 2,dak laki 2 lyn sy baik giler...klako la..kiki

intan_blur said...

morning nens;)
ahahahhaahhahahahha..kenangna kan sume tuh..intan pun same dulu..makan masa seminggu kasi redha ketakutan tu tau..
skrang ank2 dah semakin canggih.. ;)

maszmadi said...

muehehe..... manis la jugak...

emarieys said...

agaknya bulan 10 pun sama...nangis juga time sekolah rendah..mujur anak tak ikut..huhuhu

Mama Gee said...

takpelah...tangisan tu leh membasuh mata.... hehehe

Unknown said...

Salam,
Rupanye Nafira & cik nens ni adik beradik ye... nice to know both of you dear...mesti very closekan... mcm I konon2 keras hati tp fragile jgk...cenggeng jugak I ni tau... ;)

Jahirah said...

saya dulu 1st day darjah 1 mmg nangis xmo kena tinggal,lagi pulak saya masa umo 6 tahun tak tadika.mmg anti sosial la.haha.
p/s:pasni leh la amek lesen ye...hehee

Jahirah said...

opps org lahir bulan 12 mmg kebnyakan jenis yg manja.ramai org terdekat sy yg lahir bulan 12 manja dia lbh cikit la...hehee mgkn kebetulan je...;p

lizz said...

teringat time darjah satu pakai skirt biru pastu mak ikat tocang 2 teraser comel sangat time tu..

Cho Zila said...

anak2 akakpun sama tak nangis masa gi sekolah terlebih excited derler... memang kadang2 tensen gak sebab buat tak pandangjre ibu diani.. tu sebab tahunni akak tak hantarpun diaorang padahal umur 5 tahun dan 6 tahunjer.. rasa cam kejam lak...

eB said...

kiranyer ratu air mater lah yer. ;)

Salina@IbuAqil said...

alololololo cian dia..
tp air muka neni skrg pun akak rasa adk akak sorang ni memang jiwa tisu orangnya.. Hik3!!!!

Amie said...

he he hehh... ada juga keluar airmata masa tu.... kelakar bila diingat!

ct rahani said...

nostalgiakan klu ingat balik.. akak dulu berjiwa kental.. x yah mak ayah temankan.. rasa sonok giler nk gi sekolah sbb dpt jupe ramai kawan2.. hehe..

|| NaFiRaa || said...

hahahahaha... memang kenangan manis!! aku baca citer mu nih memang tingat masa kita kecik2 dulu.. tapikan aku suka jek teman mu dalam kelas masa mu skolah tadika.. ngan aku2 skali joint main plastesin..muahahahaah.. rasa cam nak skolah tadika balik jek masa tuh..

haih~ tinggal kenangan jek..

MamaYatie said...

hehee...geng la kita..saya takde la nanges gi skolah, cuma sensitip..tak leh org usik2 nnt nanges terus..wakakaa..cengeng betul..la ni, anak2 cengeng tak leh kata apa la...mihahaa

m!3yr4h_LolLy said...

dah tak ingat macam mana masuk sekolah dulu. heee

LYAfrina said...

hehe.. itulah knangan terindah.. lya dulu..nk ke skolah xdela nngis..tp nk bgn tdo tu.. smpaikan mama angkat letak dlm besen.. hehe

::NureeN:: said...

hehhee... mesti comel masa nen nangis kecik dolu2.. :)

Unknown said...

baru smlm baca kt wall uztaz pasala nangis2 nih...

Bila aku sedih , aku menangis untuk lebih tenang . . Bila aku marah , aku menangis untuk redakan rasa itu . . Bila aku terasa hati , aku menangis supaya aku tak buat dosa dengan mengumpat . Bila aku rasa benci , aku menangis supaya aku benci akan perbuatan aku sendiri.. Bila aku buat dosa , aku menangis kerana aku buat Allah murka . . Ya Allah , terima kasih kerana sentiasa ada bersamaku . . Engkau yang paling memahamiku , tiada yang lain . . Terima kasih kerana beri nikmat 'menangis' ini untuk hamba-Mu lebih dekat dengan-Mu . . Alhamdulillah...
- Ustaz Don Daniyal Don Biyajid

wahida said...

anak aku si abang tu lahir december, dia mmg manja tapi tak la menangis masa gi sekolah...hehe...

Marina said...

heee~ mak borek anak rintik...boleh tak pakai pepatah ni?hihi..

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...