klik-klik

23 July 2012

KENAPA BABI HARAM?

Assalamualaikum sume..amacam puasa ke 3..okey..siyes hari pertama & kedua penat  skit bagi nens..yelakan sbb 1 ramadhan jatuh pd hari mggu..kalo dh tittle mak,isteri ni..pantang tgk bersepah..ade je kejenyer..kain baju pon berlambak2 nk dibasuh..kene elok si ammar ni asik nk main kt luar ajek..sabar jela..huhu..tp Alhamdulillah dilalui dengan penuh sabar..walopon ade sedikit geram dengan kerenah2 yg macam2..;)

time kasih ye kawan2..sudi komen n3 nens yg lepas..sume komen positif2..nens pon dh start tukar mane yg terbaik..skang dh minum radix buat bersahur..ubat gigi pon dh x pakai jenama2 glamor skang..hehe..semoga berterusan hendaknyer..mencari yang halal adalah wajib bagi kite semua..sentiasa sebarkan perkara2 yg begini kepada umum ye..sebab jika dh lama kite x didedahkan dgn halal haram..kite pasti alpa..mcm nens dulu..sekejap aje boikot/ x guna..bila kes2 begini senyap..bila ade isu balik baru stop balik..kite manusia kene sentiasa beringat sesama kita..manusia kan mudah lupa..;)..nobody 's perfect!

okes baca satu cerita dr ustaz yg bg ceramah lepas ttg cikB ni...

ade satu perdebatan antara org islam dan bukan islam tenteng cikB ni ( ke 2 wakil ni arif dlm bidang masing2)..
org bukan islam ni bertanyakan kepada org islam..kenapa Islam mengharamkan org muslim makan babi( haha dh jadi babi dah,memula cikB)..sedangkan kami telah mencuci dagingnyer dengan cara terbaik skali, kami matikan semua cacing2 dalam dagingnya..sedangkan semua isi & organ babi tersebut berguna..seperti bulunya yg becabang di hujungnya yang sgt sesuai di buat berus2 dalam kecantikan, bulunye lebih lembut dari bulu2 lain...

kulitnye pula lebih lembut jika dibuat barang2 seperti kasut & handbage..ini kerana 3 titik pada kulit itu memberi kenyamanan kepada si pemakai..

dagingnye pula yang manis dan lebih baik dari daging2 yang lain ats muka bumi ini..kenapa Islam mengharamkannya?? kanapaaaa??

kemudian orang Islam tersebut bertafakur seketika, kemudian menjawab..saya akan terangkan kepada kamu semua..tapi saya memerlukan 3 ekor ayam..dimana 2 ekor ayam itu adalah jantan dan seekor lagi betina.. 


DAN 3 ekor babi, dimana 2 jantan dan seekor lagi betina & juga sangkar..



kemudian, orang islam itu berkata kepada org bukan islam..perhatikan!

orang islam itu, melepaskan 3 ekor ayam td ke dalam sebuah sangkar..apa yang terjadi?..2 ekor ayam jantan td berlaga sesama mereka..sehinggakan salah seekor dari mereka cedera teruk dan mati..kemudian barulah ayam jantan tersebut mendapatkan ayam betina itu..

manakala bila smpai turn babi masuk dalam sangkar..2 ekor babi jantan tersebut sama-sama bekerjasama " mengerjakan" babi betina itu..tanpa segan silu, mahupon cemburu..mereka saling menikmati si betina itu bersama-sama..nauzubillah..

nampak kah kamoo kenapa orang islam DIHARAMKAN  memakan babi??...sebabnye babi xde MARUAH!! ( dengan nada jihad skit)..sebab itu islam mengharamkan ummatnye memakan babi..dibimbangi akhlak umat islam menjadi buruk, hina skali dan sudah tentu bila mereka sudah tidak bermaruah, mereka tidak akan beriman kepada Allah S.W.T..

itulah sebabnye kenapa babi ni haram, ttp org bukan islam ni buat macam2 supaya orang islam memakan babi ni..walopon bukan secara terangan..secara halus..seperti meletakkan unsur2 babi ke dalam makanan dan barangan penggunaan kita seharian..wallahua'lam..sebarkan kepada umat islam kita sekalian wahai sahabat...

skang jelas kita lihat, anak2 muda yang tidak segan silu buat maksiat, rakam perkara lucah & sebarkan..berpakaian tidak menutup aurat..tidak menghormati orang tua..anak2 lawan cakap mak & ayah...si suami menjadi bengis terhadap isteri, isteri tidak mendengar kata suami...nauzubillahhiminzalik!...jom kawan2 sama2 mencari yang halal..lebih baik mencari & berubah..dari mengentahui tetapi tidak berubah...


psssttt : niat dibulan ramadhan ni, nk masak sendirik juadah berbuka puasa..insyaallah...;) 

23 comments:

Maya Lisa said...

kak, baru maya tahu yang babi ni memang teruk peragai nya.... yang saya tahu, ia memang jijik :) tapi, tetap makhluk Allah :)

MAMASUE said...

sungguh berinformasi betul entry nens kali nih...tq nens...mamasue baca bersungguh2...hehe

Eliss Mie said...

tak tahu pulak. yang tahu sebab cacing dalam badan babi tu tak dapat dimatikan dengan apa jua sekalipun tu psl dia adalah jijik sgt2.

Mama Gee said...

huhuhu nauzubillah.....

|| NaFiRaa || said...

perkongsian ilmu yang baik.. tq..

dulu pernah terbaca jugak kenapa babi HARAM.. sebab babi tak de leher.. kalo binatang lain kita sembelih kat leher dia kan untuk putuskan urat ape ntah.. tapi babi tak de leher.. cam ner carik urat tu.. hehehe

eB said...

erkkkkkkkkkkk...
nauzubillah....

Aishah Jahirah said...

akak penah dgr pasal cacing dlm babi tu diaorg neutral dgn minum arak.wallahualam akak pn ingat2 lupa cerita tu...tp yg dah mmg haram kita sbg umat Islam xpyh pertikai dah sbb sah2 dah haram..mgkn utk perdebat kena la cerita yg menarikkan...
slmt berpuasa nini...;)

maszmadi said...

hurm, thanx kongsi ilmu nieh... sesangat berguna...

m!3yr4h_LolLy said...

nice info kak.

salam ramadhan kak ;)

MamaEma said...

Nauzubillah...

baru tahu kisah babi dan ayam ni..thanks nens

azizah :) said...

eee... Nauzubillah.. baru tahu info ni kak..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx for info neni..
Nauzubillah..

fieda said...

Ya Allah..bagusnya nen kongsikan info ni..

wahida said...

ada baca info ni dalam email...

p/s: benci bila berselisih dgn lori babi kat hiway...busuk nak mampus!!

LYAfrina said...

tq for sharing nens..

setiap hukum allah msti ada sebabnya kan..

eda_ej said...

hoh.. baru tau babi tu macam perogol.. huhuhu..

tp mesti ade sebab Allah adakan babi kat muka bumi ni kan..

Mama Gee said...

Neni sorry off topik sat...brg akak pos dh sampai dh ke?

ct rahani said...

nice info nens.. tq sebab saling ingat mengingatkan.. :)

::NureeN:: said...

thx...
baru tau nih :)

Izan Ishak said...

harap2 kita beralih pada yg lebih baik pasni.

Marya Yusof said...

As salam Neni,

Ilmu baru cara utk berdakwah kan....terima kasih neni..suka sgt2! :))

Mmg tau babi ni haiwan yg jijik sb dia adalah haiwan yg pengotor sekali... Mengawan tak kira jantan betina...erk! Kalau diikutkan bukan kite org Islam shj yg haram makan babi tp yahudi & nasrani juga pd asalnya tak mkn babi... tp itulah bak kata neni, propaganda mereka yg ingin merosakkan keturunan umat islam seluruh dunia... Mmg kena hati2 kan... kami kat sini biasa dh tgk handbag & kasut kulit babi... dorang ni pun bgtau kite yg biasanya kulit babi ni tak bagus kualitinye... Wallahulam..

Selamat berpuasa neni!

Eliss Mie said...

nanti email alamat yer, nk kirim kad raya :)

elissmie [a] gmail [dot] com

Myra Jay said...

Owhh, baru tahu cerita ni..

TQ sharing, berguna nanti apabila ditanya kelak..

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...