klik-klik

11 January 2013

muhasabah jumaat

assalamualaikum..salam jumaat yang indah...;)



hari ni jumaat,uncle2,abang2 jangan lupa solat jumaat arini..jangan solat jumaat je buat, solat lain tinggal..hehe
semalam melalui rakan FB nens, 3 status mengkhabarkan kematian..salah seorg ayah baik BFF nens, cikgu ya..ayahnya telah mengalami serangan jantung awal pagi semalam..dan meninggal dunia pd pukul 3.00pagi..innalillah..kami gemg ber5 di kampong mmg rapat dengan ayah dan ma lia..ayah die pon kami panggil pangglan " pok" panggilan bg anak mereka..sesungguhnya ujian kali ke 3 buat mereka sekeluarga, kerana 2 adik beradik lelaki lia semua meninggalkan mereka,dan sume adik beradik lia tu mmg kami sekeuarga kenal,kini ayah pula...sedih menyelubungi ....al-fatihah buat ayah cikgu ya..sori neni x leh balik..salam takziah buat ayah lia..

insan yang baik pasti dijemput awal oleh ALLAH, bersediakah kita??..x cakap org lain la..nens kadang2 solat selalu lengah2 kan solat..tp semakin hari semakin belajar untuk perbetulkan diri...semoga Allah memberi hidayah kepada kita semua..pernah menghadiri ceramah agama oleh ustaz.." jika sahabat2 dan para nabi hidup kembali dan melihat ibadah kita, mereka akan cakap islam kah kita ni??..sbb sembahyang pon buat yg wajib sahaja,masjid tidak dipenuhi setiap kali sembahyang berjemaah dilakukan, dan jika kita sekarang boleh tengok zaman sahabat2 nabi terdahulu,kita akan cakap mereka gila, sbbnyer mereka sanggup menggadaikan segala harta benda demi ibadahnya..mereka berlari2 memenuhi masjid setiap kali azan diuadarakan, untuk solat berjemaah.., sanggup menderma tanah yg banyak disebabkan mereka terlepas untuk berjemaah bersama Nabi..Allahuakhbar...di mana kita sekarang...muhasabah diri...

buat si suami pastinya mengimpikan si isteri yg boleh menjadi bidadari hati, penyenang hati suami..ibu yg solehah buat anak2..begitu juga si siteri mengimpikan si suami yg boleh menjadi imam dalam setiap solatnya,memimpinnya ke arah syurgawi..
barulah keluarga bahagia sejahtera dunia akhirat...aminnnnn


sekian, sembang2 sambil muhasabah diri...

 






21 comments:

MAMASUE said...

bagus entri nen ni...menginsafi

Izan Ishak said...

Al-Fatihah buat arwah ayah BFF nens ye...

pagi ni aje dah 2 blog yg cerita ttg kehilangan org tersayang di kalangan sahabat2 mereka. moga Allah sentiasa semua ahli keluarga dgn sebaiknya ye...

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Al-Fatihah buat arwah ayah BFF neni..

Moga kita dapat menjadi Isteri & ibu yang solehah buat suami & anak² kita...In Shaa Allah..Amin..

mairamanja said...

comey buat riaksi muka mcm tu..btw dtg dri segment mak dara..follow sini yeh

Aqu Mad said...

salam jumaat.. hujan la pulak .. hadoii

Aishah Jahirah said...

betol tu sebagai pompuan kita ni banyak akan tarik org sekali.so fikir2lah...salam jumaat nens...:)

Ratu Hatiku said...

Salam jumaat juga..
Ada tokoh imam muda :D
Semoga roh arwah dicucuri rahmat...Amin..

Nafira usof said...

Al-Fatihah~
salam takziah buat keluarga Lia..
terkejut dengar berita nih.. moga seluruh keluarga Lia tabah hadapi ujian Allah..

Muhasabah diri jugak bila baca n3 hari nih..huhuhuhu

lizz said...

ololo comey manis sungguh siammar ni senyum..

takziah buat keluarga kawan nens tu..moga rohnyer dicucuri rahmat...

maszmadi said...

sama2 kita muhasabah diri yerk.....

Ema Blog said...

Al-Fatihah untuk mereka yang dah pergi..

p/s : harga bilik tu semalaman RM 800++ itupun gomen rate...

NM03 said...

sama2 kita perbetulkan diri

L said...

dah p semyaang dah pun. hehe. innalillah.. alfatihah.. semoaga mereka ditempatkan di dalam golongan org yg soleh.

::NureeN:: said...

in shaa ALLAH nen, sama2 kita perbaiki diri... ;)

LiYa HaNiF :: said...

salam jumaat juga buat nen.... ^_~

Nieda ramly said...

di sini pun ada org meninggal. Baguskan mati hari Jumaat

nik ros said...

Al-Fatihah. moga arwah tenang di sana

ieda said...

alfatihah buat arwah .. kepada yg kembali semoga roh dicucuri rahmat .. kita yg masih hidup pastinya harus meneruskan kehidupan tanpa melupakan ibadah yg menjadi kewajipan kita .. insyaallahh

LYAfrina said...

alahai..kiutnyer ammar..

amin... moga roh arwah tenang di sana,,

Fieda Rafli said...

Al fatihah...kiut budak tecik ni..

adza irdawati said...

comellllllllllllll

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...