klik-klik

24 May 2012

bu'lu...

Assalamualaikum...
sape pernah makan buat kt bawah ni..angkat mouse!..

saya x pasti korang pernah tgk atau tidak buah ni..lebih kurang buah-buah hutan yg hidup liar dengan memanjat di pokok2 lain tuk idup..dulu masa kecik2 kt kmpong berebut cari buah2 ni..nama yg kami panggil x silap buah ( Bu'lu ) rasanya masam2 manis...sedap..buah ni xdak jual mana2 kedai atau pasaraya  ye..jangan g cari plak...
 
 masa belom masak die duk dlm sarang bebulu die tu..dan bila dh masak sarang die akan gugur..buah akan bewarna oren..
ade sape kenal atau pernah makan buah ni..apa korang panggil ek?

p/s: banyak buah yg masa2 kecik dulu rs teringin nk makan..contohnye buah pokok kemunting....;)





18 comments:

Mama Gee said...

pernah!
dulu panggil ni buah letup2
hehe...
lama dh tak jumpa buah ni..

Eliss Mie said...

akak panggil buah ulat bulu :p

|| NaFiRaa || said...

ade lagi ke buah nih sekarang nih.. lama dh dop nampak..:)

::NureeN:: said...

rasa mcm x pernah mkn ja pon & x pernah nmpk pon kat kg mak

wahida said...

lama dah aku tak nampak buah ni...dulu zaman kecik2 pernah la tgk tapi tak pernah mkn pun...huhu...

maszmadi said...

penah makan, tapi makan jerk, x tau pon apa nama buah ni..... huhu

Aishah Jahirah said...

angkat mouse tinggi2...kecik2 dulu selalu la makan buah ni. FOC pun xpyh tanamkan...tp sekarang macam susah nak jumpa je.akak panggil buah leletup.masa nak makan isi kat dalam kena letupkan dulu...;p

ct rahani said...

dulu zaman kecik2 akak suka cari buah nih.. panggil buah ulat bulu.. pucuk dia yg muda pun setau akak leh makan jugak.. wat masak lemak kot.. lupa lah.. hehe..

lizz said...

dulu kecik2 memang selalu buah ni...tapi skang ssh nak jumpakan...

MamaEma said...

tak angakat mouse sebab tak pernah pun jumpa..hehehe

azizah :) said...

alamak kak ..tak pernah jumpa la kak.. tak pernah main kat hutan... wakaka :P

LYAfrina said...

suka-suka..igt msa kecik2 dulu.th main2 kat smak..msti jumpa..pastu kutip mkn

Cik CT said...

Penah!!! saya panggil mcm kakGee panggil..buah letup2...:) tp mak slalu marah kalo kami mkn sbb pokok dia ni tumbuh liar dkt tepi pagar rumah quarters..mak takut lekat bekas org meracun rumput.

fieda said...

masa kecik2 dulu buah kemunting dan buah ni mmg bayk kt kg..sekarang dh takder rindu la..

Izan Ishak said...

izan pun sama ngan mama gee... panggil buat letup2. sbb kalau pegang di ameletup2 gitu... masa kecik2 suka cari kat umah kawan baik...

Amie said...

Kami panggil buah letup2, orang Jawa panggil buah cimplu'an, masa kecik2 dulu selalu cari di kebun, suka sangatlah kalau dapat yang dah masak...manis, tapi ada biji, telan aje!

Marya Yusof said...

Buah ni boleh makan ke Neni? Tak tahu pulak tp ms kat umah mak dulu selalu jumpa buah ni... Sedap ke?

fieda said...

dulu masa kecik bersepah buah ni kat area umah..berani plk tu main mkn jer..la ni kalau jumpe pun rasa mcm tak berani dh nk mkn..

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...