klik-klik

20 December 2011

vietnam part 4

sambung n3 lagik..sungai mekong arini ye..
Sungai Mekong adalah sungai ke-10 terpanjang di dunia, ke-10 terbesar dari segi isipadu dan mengeluarkan 475 km padu air setiap tahun. Panjangnya 4880 km dan lembangan Sungai Mekong seluas 812,000 km persegi..

 van transit mercedes..giler selesa!

 ni adalah pintu gerbang ke bot laju sg.mekong..sy x pasti samada ade pintu lain atau tidak selain pintu ni..sbb menyusuri sg.mekong ni adalah salah aktiviti bg pelancong2..tp pintu gerbangnye pula x se gah nama sungai yg dikenali dunia itu..keadaan sg yg x diselenggara elok..nmpak sedikit byk kotor..


 bot laju tersebut..


SS..syok sendirik..kikiki
 
 atas bot..

belakang tu macam jambatan pulau pinang plak kan..
xth ape nama jambatan tu dan menghubung ke mana..
semasa menyusuri sg.mekong tu..die ade perhentian2 die tau..x silap ade 3 perhentian..pd perhentian pertama,menempatkan hotel dan taman botani..kite diberi masa tuk ronda2 kawasan itu..
cafe di perhentian pertama...

singgah makan di perhentian pertma tepi sg mekong..

 kaunter nk check in otel tersebut..kat bawah ade mini muzium atas ade hotel..

 taman botani dan patung2 pemujaan  
 

 tempat dh cantik..tp sistem selenggara sungai dan aksesori x dijalankan..jd byk patung yg rosak..dan air sg yg keruh,ikan pon x nmpak...

 sangat bahaya!..buaya mmg duk bwah jambatan..tp xde jaring langsung..andaikata jatuh kt bwh tu..sia2 ler jd makanan buaya..dh ler besor, banyak plak tu..deorg harus peka skit keselamatan..lebih2 lagi yg bwk anak..

suasana indah di sana..

berjalan beriringan..
..........
kami semua...

hik..hik..xde kejenye...
pisang seribu...;)

sama tinggi ngn abg.leh
teringin nk naik titi kelapa nih..hehe
buai dikala santai..sepanjang perjalanan di vietnam,buai ni mmg antara yg sinonim di vietnam..memandangkan motor pengangkutan utama mereka, dan apabila mereka balik kampung yg memakan masa 5 hingga 6 jam..mereka akan berhenti minum air di bwh pokok..di pokok tersebut digantung buai2 camni..jd deorg boleh melepaskan penat atau ngantuk mereka disni sebelum meneruskan perjalanan jauh..

di perhentian ke 2 pula,dimana tempat deorg buat manisan dengan buah nipah..
bentuk buah nipah..plastik tu tolong ler buang..hoho

 kat sini jual manisan gulan nipah dan juga kraftangan dari pokok kelapa..cantik2 & kreatif..

perhentian terakhir..

 perhentian terakhir ni best skit..ade makan2 dan jual2..masa kami smpai ke sana dh agak petang..jd byk gerai2 kecik dh tutup..kalo x byk lg kami borong sovenir sana..hehe
 
 nak jugak bergambau atas buai ni di vietnam..hehe

 disini kami disajikan dengan minuman kesihatan berasaskan madu asli..sambil2 promote..sambil menjual..dapat gak madu sebotol kt sana..hehe..lps dh rembat madu sebotol..kami ke gerai lain pula..


 gerai ni jual buah-buahan..kat sini sambil makan buah yg disajikan deorg akan nyayi lagu kerakyatan negara mereka..sumpah x paham!..cuma ade satu lagu yg paham rasa sayang versi vietnam..tp kami nyanyi versi malaysia..hehe


 sambil die nyanyi sambil ktorg bergambar..kasik glamor skit mak limah tuu..hehe


 ni buahan yg disajikan kepada kami..sume sedapppp

amek kau..satu bot buah-buahan..

emm..okes,setel sungai mekong..esok aktiviti bersoping...
























14 comments:

pena rozie said...

Teruja nak g jugak

maszmadi said...

erk... boya.... byk lak tu, pptut arr kalu banjir byk boya kat darat.....

|| NaFiRaa || said...

uniknye buai2 yang digantung berkeliaran.. bagus jugak pemerintah dorang.. ade jugak usaha untuk selesakan rakyat dia..

tak tahan tengok buaya.. gemok2.. takut tengok..

pisang tuh pisang betol ke?? panjangnye tandan dia.. pes time tengok weh!!!

MamaEma said...

kalau pergi sendiri..konpem leh sesat

Mama Gee said...

seronoknyaaa..nak sampai sendiri ntah bilalah...so layan jelah gambar2 kat sni dulu... :)

♥ nana i am ♥ said...

buaya yang bersepah bawah jambtan tu..sangat bahye!

pisang seribu tu sangat unik.fist time tengok gamba ni.

gamba kak nini atas buai..cantik!suka! >.<

buah buah dorang tu nampak besa besa..kecur air liur ;p

sekian, terima kasih .hehe

eB ezrin said...

wah, pisang seribu yer? :)

eT said...

pisang seribu tu mmg seribu je ker?..
betui ke x tuh??huhu

Nens Collection said...

et & kak eb:
a'ah pisang seribu jari namanye..xth ler seribu btol ke x..huhu..

tp dis is real punyer..bukan replika..;)

Nens Collection said...

nana:
komen padat dan best..hehe..tqvm

mamaG:
insyaallah nnt rezki mama plak ye..sy pon x tersangkan dpt ke sana..hihi

mamaema:
kalo g indon mb x sesat,sbb bhs mereka paham lagik..kalo vietnam chance nk sesat tggi..huhu

raa:
ye..pisng betol..panjang gileer..aku pernah tgk dlm buku jenis2 pisang..hehe

masz
mmg gemuk dan byk..takott rasa..

pena rozie:
jom..g travel agency best!

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Takutnye tgk buaya tu..sihat2.. :)

eda_ej said...

teringin la nak pegi sane.. cam best je..

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

ada iras jmbtn p.pinang le...hehee.banyknye buah2an....menarik aje tersusun mcm 2...

m!3yr4h_LolLy said...

banyak nye kenangan di vietnam. untunglah akak. hehehe

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...