klik-klik

15 October 2012

tanah baja subur

Assalamualaikum sume, salam isnin yg indah..;) arini nens nk citer ttg tanah yang nens buat menanam..subur tau tanah die,mmg konfom segar bugar pokok..hehe..mggu lepas nens hubby & ammar telah buat satu projek mencari tanah baja felda di salah sebuah felda yg ade dekat kuantan, kira sempadan kuantan kemaman lah..nens g sedirik kt kilang tu tau..hehe..walopon kat felda kerteh 2 & 3 pon ade kilang proses kelapa sawit,tp nens x pernah masuk dlm kilang tu..xde sebab nk masuk..hehe..tp bila smpai kuantan ni..nens masuk..tp x masuk dlm pon,jd xth jgak deorg proses kelapa sawit jd bahan mentah minyak tu..hehe..cuma g belakang kilang tuk amek sisa2 kelapa sawit yg dijadikan tanah baja..

tong gedabak ni kalo x salah nens la..tempat pengumpulan sisa2 terbuang..lepas tu dialirkan ke dalam petak2 sebagai tanah baja..

kat sini la sisa tu dialirkan,masa nens g ni..tanah baja pon dh jd tanah..maknanaye dh x lembik dh..boleh diguna pakai..baju oren kawan hubby..ayie dan baju putih hubby nens

ni bentuk rupa baja tu bila dh degembur2kan, lupa nk snap gambar zoom tanah ni..nnt2 nens updated nens review ye..;)

budak bolaatt..terpaksa la bwk,nk tggl sape lagi..asik nk berkepit je ngn ibu n ayah die..kejap je die duk baik2 situ tu..ikut kaki mau menumpang skaki dlm tanah2 tu..

tangah tengok ayah die buat keje..;)

hubby n ayie, blom kawen ag ni..muka chineese look,ntah biler nk sampai seru die..;)

ade dlm 3 petak jugak tanah ni..kami sempat amek dlm 5 guni..
mcm x luak jek..sbb byk..nnt bila dh nk abes kami nk terjah g amek lagikk.hehe

sebenarnyer tanah ni kene beli tau, tp x mahal la..tapi ayie ckp xpe aku banje..bayar ke idak xth..janji kami dapat tanah..haha..kejam x???

xth nk ckp vitamin ape dlm tanah ni..yg pasti tanah ni subur,tgk warna je dh tahu subur

bulat yg melasak..mati kutu jgak die duk nunggu ayah amek tanah, naik turun,naik turun dr storm tu..storm tu nens pinjam pejabat punyer..

okes sekian,n3 tanah subur...



psssssttt: x sabar nk balik raya qurban, time ni la nk jumpa adik beradik, anak saudara..seronokknyerrr!!


23 comments:

azizah :) said...

akak nens pandai menanam seseuai gt lah.. jijah pon tak tahu nak buat ape gan baja..hahahaa

NM03 said...

budak bolat, meh dok ngan acik, leh kawan ngan adik qays

Zura said...

berbudi pd tanah...pasti membuahkan hasil..hehe

LiLy @ MaMaQiStInA said...

owh patutlah tanaman nens semua menjadi...plus tangan nens sejuk semua menjadi..^^

raya Qurban ni ktorg bertiga jer kat sini..uhuk sedih.. :(

wahida said...

wow...dpt free je...best betul...

jeles mak jemah....

Aishah Jahirah said...

pasni bertambah subur la tanaman nens...
p/s:risau gak akak takut tuto akak org xfaham...hehee alhamdulillah menjadi...:)

Tihara said...

as salam.

dia macam tanah gunung berapi la gitu kan..se tgk org gardening tp nak tanam tak bape terer :)

Myra Jay said...

Baiknyaaaa Ammar, pandang je...
Tak geram ke? :)

maszmadi said...

oho, masz kat kl ni beli tanah nak wat tanam pokok rm4.50 1 beg.. neni dapat 5 guni kat sana, ada orang blanje plak tu yerk..... jelesssss wooo

nur anis said...

boleh bercucuk tanam lah lepas ni..:)

eB said...

wahhhh ader lebey x? nk skit... :)

Ema Blog said...

kawan hubby nens tu naper gambar dia tak nampak muka..hehehe

ct rahani said...

klu dekat harus joint nens gi amik tanah nih sekali.. hehe..

geram betul tgk badan ammar yg molat tuh.. semangat!

Nafira usof said...

waahhh.. makin subur lah segala tanaman cam nih.. juz letak baja buah jer nanti.. best2~

lizz said...

memang sangat subur tanahnyer tu...kalo tanam bunga mesti subur...errmmmm cubit sikit ammar punyer pipi tu,,,

Syakir Rahman said...

best nyer...

hehehe, btw bgus bawak ammar tuh tgok ayah die wat keje... bebudak skg ni asik nk dpan lappy je...keh3...

Alin Marlini said...

Nens..H & M tu ada kat Setia City Mall & Lot 10 KL jek kalau x silap...mehlah trun KL..leh jumpa-jumpaan.

Amboi...bdk boolat ngekor jek mak pak dia ek..

mamalieyna said...

sampai ke sana mencari baja ye.. haruslah subur tanaman ^_^

* kesian budak bulat, lama menanti ye..hehe`

Marya Yusof said...

Nak balik raya! Bestnyeee... eh, tanah mcm tu dah tentu subur sebab dr kelapa sawit byk khasiatnye tu... especially utk poko hehehe :))

Busyuk tak baunye?

Eliss Mie said...

kalau kat kilang felda kita ada ka? akak biasa beli jer tanah kat tesco tu. ada lagi satu beg duk melepak tak buat apa.hahahaha

nik ros said...

best la nens sebab senang nak dapatka tanah yg subur tu.kalau ade nik pun nak.teringin nak tanam pokok depan umah ni

Izan Ishak said...

wahh.. byknya sampai 5 guni! kalau k.izan dekat situ boleh jugak tumpang sekaki ek. siannya ammar kebosanan ye...hikhik...

Nazayiena said...

Lepas nie makin suburlah tanaman nens ya.

iklan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...